In 2015 bedroegen de totale beleidskosten verbonden aan het zwerfvuilbeleid 26,50 euro per Vlaming. Zwerfvuil is zonder twijfel een lokale prioriteit. Je mag zwerfvuil en sluikstorten natuurlijk niet met mekaar verwarren maar je moet beide problemen wel op een coherente en doeltreffende manier aanpakken. Dat doe je door een gericht afvalbeleid op poten te zetten.
De netheid van het openbaar domein is voor Open Tervuren een beleidsprioriteit voor de volgende legislatuur. De gemeente moet zijn verantwoordelijkheid nemen. De situatie in Tervuren is ontspoord. De discussie mag zich niet beperken tot de vraag wie de boel moet opkuisen. Dat juiste boodschap kan zeker niet zijn dat iedereen zomaar alles op de grond mag gooien of mag deponeren aan een vuilbak en dat de gemeente dit zal opruimen. Maar het gemeentebestuur moet zich er wel bewust van zijn dat zij de bijdragen voor het afvalbeleid in deze gemeente per burger aanzienlijk hebben verhoogd.
Open Tervuren stelt voor om een werkgroep 'PROPER Tervuren' op te richten in de strijd tegen sluikstorters en zwerfvuil. In deze taskforce zullen we mensen betrekken van de reinigingsdienst, de milieudienst, de preventiedienst, de politiedienst en de afvalintercommunale interrand.
Drie pijlers staan hierin centraal: preventie, reiniging en handhaving.
Zwerfvuil en sluikstorten zijn reële problemen die onmiskenbaar zijn toegenomen in de voorbije 6 jaar. Wij willen de burger die goed sorteert en zijn afval netjes verwerkt belonen. Dat doen we onder andere door de meerkost van de afvalzakken te compenseren via de personenbelasting. Naast de gemeente speelt de intercommunale Interrand ook een belangrijke rol in de openbare netheid. Open Tervuren gelooft in deze preventieve aanpak. In vele kustgemeenten bleken deze maatregelen het effectiefs te zijn.
Open Tervuren wil daarom twee zaken introduceren:
1/ ondergrondse inzameling van huishoudelijk afval oftewel ‘ondergrondse sorteerstraatjes’: Omdat het in de vele compacte woonwijken van Tervuren niet evident is om met vuilbakken te werken lijkt het ons moeilijk om af te stappen van het systeem van vuilniszakken. De burger kan bijgevolg niet betalen per kilo restafval die ze aanbiedt. Met de komst van nieuwe autoluwe woonprojecten en de verdichting van de kernen moeten we het debat over ondergrondse afvalinzameling durven opstarten. In de vele smalle straten van het oude centrum is het niet altijd makkelijk om te passeren met de verschillende ophaalwagens. Tervuren moet op intergemeentelijk niveau naar partners zoeken om dit project samen te realiseren. Ondergrondse afvalcontainers zijn niet bedoeld om op grote schaal de bestaande inzameling aan huis te vervangen. Die laatste biedt nog altijd de beste garantie op selectieve inzameling van goede kwaliteit. Op bepaalde locaties en voor specifieke doelgroepen zijn ondergrondse containers voordelig. Het tarief voor het brengsysteem moet hetzelfde minimumtarief zijn als voor de ophalng aan huis (dat is een wettelijke vereiste uit het vlaams afvalplan). Dankzij ondergrondse inzameling zullen er veel minder zakken buitenstaan op momenten dat er geen ophaling is, het is zeer gebruiksvriendelijk en je moet je niet afvragen wanneer de ophaalwagen komt.
2/ testproject slimme vuilbakken: voor een schoner straatbeeld, minder ophalingen en zonne-energie. Dit type vuilbak werkt volledig op zonne-energie en perst het afval samen waardoor er meer kan in opgeslagen worden dan in een traditionele vuilbak. Is de vuilbak vol, wordt er bovendien automatisch een seintje gegeven aan de verantwoordelijke, zodat de gemeentediensten de vuilbak kunnen komen ledigen.
3/ Opnieuw meer vuilbakken op het openbaar domein en een straatveger op zondag.
Blijf op de hoogte van Democraten Tervuren door ons te volgen op sociale media.
Hebt u vragen, opmerkingen of suggesties? Aarzel niet ons te contacteren: