Beste Tervurenaars,
Op zondag 24 februari raakte een voetganger zwaargewond als gevolg van een verkeersongeluk ter hoogte van de Léon Soetemanslaan. Wij betreuren ten zeerste dat er eerst ongelukken moeten gebeuren vooraleer de overheid actie onderneemt. Recent deden zich soortgelijke ongevallen voor op 23 januari 2017, 3 oktober 2018, 8 oktober 2018 en op 24 februari 2019. In totaal is dit ongeval reeds het vijfde sinds de herinrichting van de N3.
De N3 werd de laatste jaren langsheen verschillende delen heraangelegd. Toch blijven een aantal oude en zelfs nieuwe verkeersinrichtingen zeer gevaarlijk bv. de afslag aan het grootwarenhuis Carrefour, het vierwindenkruispunt en het kruispunt aan het tankstation Q8. Daarnaast is het al langer geweten dat er een fiets- en voetpad ontbreekt vanaf de Gordaallaan tot aan de Coigesteenweg. De afwezigheid van een fietspad is een missing link voor het fietsverkeer in Tervuren en tussen Leuven en Brussel.
Op de gemeenteraad van dinsdag 26 februari ’19 werd unaniem een voorstel goedgekeurd om vanuit het Agentschap Wegen & Verkeer samen met de gemeente een studie uit te voeren over de mogelijke aanleg van een fietspad. Het blijft echter een groot vraagteken of men na deze studie zal kunnen overgaan tot de effectieve heraanleg van dit deel van de N3. Het gemeentebestuur kon namelijk niet garanderen of de gemeente Tervuren over voldoende financiële draagkracht beschikt om dit project (studie én aanleg) te financieren. Het college van burgemeester en schepenen kon niet garanderen dat deze studie in de gemeentelijke meerjarenplanning zal worden opgenomen.
Open Tervuren heeft het voorstel om deze studie op te starten uiteraard goedgekeurd maar wij betreuren het gebrek aan garanties, informatie en concrete gegevens in het dossier. Deze studie mag niet gebruikt worden als alibi om het gebrek aan initiatief van het Agentschap Wegen & Verkeer en de gemeente te verdoezelen of als verkiezingsstunt voor de Vlaamse en federale verkiezingen op 26 mei.
Wij zijn van mening dat er nú moet worden ingegrepen. De gemeente en hogere overheden kunnen niet langer passief blijven. Het is ons inziens dan ook de taak van de gemeente om het agentschap Wegen & Verkeer onder druk te zetten om in actie te schieten.
Het probleem is dat het kruispunt aan de Q8 komende vanuit Leuven ten eerste te laat zichtbaar wordt en ten tweede zeer slecht wordt aangegeven. Het eerste zebrabapd komende vanuit Leuven wordt zelfs niet gesignaleerd door een aanwijzingsbord.
Wanneer men deze situatie vergelijkt met het deel van de N3 wanneer men komende vanuit Brussel richting het vierarmenkruispunt rijdt, wordt het zebrapadd zeer goed gesignaleerd en wordt de snelheidsbeperking ruim op voorhand aangegeven.
Wanneer we het kruispunt aan het tankstation Q8 vergelijken met de oversteekplaats aan de tramterminus is deze laatste veel veiliger ingericht en goed verlicht. Bovendien staan er bovenop de verlichting duidelijke verkeersborden in de vorm van aanwijzingsborden F49 en F50.
Daarentegen werden er ter hoogte van het tankstation Q8 geen lichten of bijkomende verkeersborden geplaatst om de automobilisten te waarschuwen dat zij een oversteekplaats naderen.Men vindt er enkel een klein gevaarsbord A21. Het snelheidbeperkingsbord 50 KM staat veel te kort bij het kruispunt waardoor automobilisten te laat worden verwittigd. Men dient veel langer op voorhand aan te kondigen dat men een kruispunt nadert.
Wij stellen daarom voor om op korte termijn te investeren in:
Indien u vragen of suggesties heeft over dit dossier aarzel dan zeker niet om ons te contacteren via: info@opentervuren.be
Met vriendelijke groeten,
Het Open Tervuren Team
Blijf op de hoogte van Democraten Tervuren door ons te volgen op sociale media.
Hebt u vragen, opmerkingen of suggesties? Aarzel niet ons te contacteren: