Kiezen voor een écht vlot Tervuren

We staan met z’n allen meer dan ooit in de file in Tervuren. Vele Tervurenaars ergeren zich aan deze problematiek. Open Tervuren wil het debat openen en een visie bieden waarin wij een aantal denkrichtingen en bouwstenen opwerpen die leiden tot een mobiliteitssysteem dat nu en in de toekomst mensen maximaal in staat stelt om in hun behoeften te voorzien, en tegelijkertijd bijdraagt aan een aantrekkelijker leefomgeving.

Vooreerst willen wij inzetten op snelheidshandhaving via vaste camera's in verschillende straten en niet via verborgen snelheidscontroles of met rijbaanhindernissen. Bovendien hebben we op het gebied van wegeninvesteringen een substantiële inhaalbeweging uit te voeren. Er moet volgende legislatuur volledige prioriteit gaan naar het grondig herstel van wegen en de aanpassing van de verkeersinrichting met oa een ondergrondse
parking voor tramterminus en AfrikaMuseum
.

Het mobiliteitsbeleid is reeds in 2015 blijven steken in een oriëntatienota voor een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan. Sedertdien gebeurt er niets meer behalve veel geblaat en weinig wol. Wij maken werk van de meest cruciale ontbrekende fietspaden in de Smisstraat, de Heidestraat, de Moorselstraat tot Sterrebeek en de Leuvensesteenweg tot aan de grens met Bertem.

Moorsel kern afschermen
Open Tervuren wil alle inspanningen leveren om het centrum van Moorsel te ontlasten van het doorgaand verkeer vanaf de Groenlaan doorheen de wijk richting Sterrebeek maar ook vanaf de Waalse Baan en de Sterrebeeklaan rechtstreeks in de Moorselstraat. Wij stellen voor om een ringweg rond Moorsel aan te leggen. Dit is technisch mogelijk zowel langs de noordoost als de zuidwestkant van Moorsel centrum. Het grote voordeel is dat er geen woonwijken aangetast worden met deze infrastructurele ingreep.

Vlottere doorstroming vanuit Duisburg met afscherming centrum
We willen een dosering van het verkeer in het park tussen Duisburg en Tervuren gedurende bepaalde tijdsblokken. Het centrum heeft uitsluitend ' s avonds belang bij doorgaand verkeer om commerciële redenen. 's Morgens leidt doorgaand verkeer vanuit Duisburg uitsluitend tot extra files in het centrum. Die voertuigen moeten uit het centrum gehouden worden via nummerplaatscans en moeten dus via het park rijden. Dat klinkt misschien hard maar op dat vlak hebben we reeds enige expertise.

Met onze fractie in de bestuursmeerderheid hebben we immers reeds 16 jaar geleden, in oktober 2002, het park gesloten voor doorgaand verkeer langsheen de parkvijvers tussen Vossem en het centrum. Nu moeten we opnieuw keuzes maken. Wij kiezen tijdens de ochtendspits voor doorgaand verkeer uitsluitend via het park met toezicht.

De Tervurenlaan
De aanleg van een fietspad langs de Tervurenlaan werd al langer in het vooruitzicht gesteld. We bekeken meermaals verschillende voorstellen maar het Agentschap Natuur en Bos heeft onze voorstellen altijd geweigerd. Het nieuwe fietspad verdoezelt eigenlijk de aanleg van een expressweg om nog meer autovoertuigen nog sneller vanuit Leuven-Bertem naar Brussel te laten rijden. Minister Weyts spreekt in Het Laatste Nieuws van 15.000 tot 20.000 voertuigen per dag. Open Tervuren heeft dit voorstel uiteraard niet goedgekeurd. Wij hadden gewaarschuwd voor de problemen omtrent de negatieve effecten van de nieuwe verkeersinrichting (oa éénrichting in Albertlaan) op de wijk gelegen ten noorden van de Tervurenlaan.

 

Snelkoppelingen

Sociale media

Blijf op de hoogte van Democraten Tervuren door ons te volgen op sociale media.
 

Contacteer ons

Hebt u vragen, opmerkingen of suggesties? Aarzel niet ons te contacteren:

  • info (@) democratentervuren.be