De auto ooit de heilige koe, nu het zwarte schaap?

Hoe ziet mobiliteit in Vlaanderen er over pakweg 20 jaar uit? Welke impact heeft de fileproblematiek op Tervuren? Hoe kunnen we werk maken van meer mobiliteit en minder ifles? Wat zijn de belangrijkste veranderingen waarmee ons dichtbevolkte en mobiele land te maken krijgt? Waar liggen de kansen en bedreigingen?

Open Tervuren verwelkomt zaterdag 22 september om 18 uur een gastspreker van formaat die een toelichting zal geven over het mobiliteitsvraagstuk. De lezing gaat door in het Pachthof Stroykens in Duisburg. Iedereen is van harte welkom!

Brussel en Antwerpen zijn wereldtop als het over tijdverlies in de file gaat. In Tervuren is dat niet anders. Dat bevestigen uiteenlopende verkeersindicatoren, zoals de INRIX Traffic ScoreCard of de TomTom Traffic Index. Brussel bevindt zich nu al bovenaan de lijst en het aantal in de files verloren uren neemt elk jaar nog een beetje toe. Op de weg naar Brussel verliest de automobilist gemiddeld 44 minuten per dag en doet hij er 38% langer over dan de trajecttijd zonder verkeersproblemen. En ook daar wordt het elk jaar een beetje erger. Tijdens het spitsuur ’s ochtends en ’s avonds kan het tijdverlies bijna verdubbelen (tot +85%).

We staan met z’n allen meer dan ooit in de file in Tervuren. Vele Tervurenaars ergen zich aan deze problematiek. Een aantal veelgestelde vragen wanneer we nadenken over een visie op mobiliteit in 2030:

  • Welke nieuwe transportmiddelen zullen er nog opduiken?
  • Hoe pakken we het fileprobleem efficiënt aan?
  • Moeten we allemaal de auto laten staan?
  • Wat met de firmawagens?
  • Hoe zit het met het milieu?

Blijft de auto de N° 1? De auto of toch maar de bus, tram of fiets?

Het aandeel van de auto neemt af: -15% in 6 jaren, ten voordele van de fiets, die vandaag al 16% van de woon-werkverplaatsingen uitmaakt. Dit is 10% meer dan in 2010. De auto is voor de meeste verplaatsingen de populairste transportmodus van de Belgen. Meer dan de helft van de Belgen verplaatst zich met de auto naar het werk. Tervuren kent heel wat woonverkeer door de verbinding tussen Leuven en Brussel via de N3.

Open Tervuren wil het debat openen en een visie bieden waarin wij een aantal denkrichtingen en bouwstenen opwerpen die leiden tot een mobiliteitssysteem dat nu en in de toekomst mensen maximaal in staat stelt om in hun behoeften te voorzien, en dat maximaal bijdraagt aan een aantrekkelijke leefomgeving.

Snelkoppelingen

Sociale media

Blijf op de hoogte van Democraten Tervuren door ons te volgen op sociale media.
 

Contacteer ons

Hebt u vragen, opmerkingen of suggesties? Aarzel niet ons te contacteren:

  • info (@) democratentervuren.be